Unilever aandelen


Bij onze top 10 Nederlandse aandelen horen de Unilever aandelen. Misschien hoort deze wel niet bij de top 10 te staan, omdat het niet meer echt Nederlands is. Toch hebben we de aandelen Unilever erbij gezet, omdat dit een goede belegging is in 2021.

Waarom Unilever aandelen?

Allereerst omdat Unilever een zeer sterk bedrijf is. Dat leggen we graag uit in dit artikel. Hieronder kan je de koers zien van Unilever aandelen. Natuurlijk de dip in 2020, maar daar kwamen ze erg snel weer uit. In 2021 verwachten dat het aandeel weer op het oude niveau gaat komen.

aandelen unilever

Waar kan je het best met de Unilever aandelen beleggen?

Het is net alleen belangrijk om de juiste aandelen te vinden, maar ook zeker bij welke broker je gaat beleggen. Wij doen al onze beleggingen bij DEGIRO. Dit doen we omdat dit een betrouwbare broker in Nederland is. Je kan op een zeer eenvoudige en duidelijke manier de aandelen die je wil kopen.

Waarom kiezen wij voor DEGIRO?

  • DEGIRO is in 2019 beoordeeld als de beste broker door de Financial Times
  • DEGIRO behoort tot de beste brokers van Europa volgens onze bescheiden mening
  • Volgens de site van DEGIRO zijn de tarieven tot 80% goedkoper dan bij andere brokers (klik hier voor de vergelijking)
  • DEGIRO staat onder supervisie van de DNB en wordt gereguleerd door het AFM
  • FlatexDEGIRO group heeft meer dan 1 miljoen actieve beleggers
  • Ongekend lage tarieven: voor de primaire beursen €2,00 + 0,03% (met een maximum van €30,00)
  • DEGIRO trackers core selection en DEGIRO core selection investment funds zijn gratis → DEGIRO heeft een selectie van 200 commission-free ETFs (zie lijst)
  • Bij DEGIRO krijgt u toegang tot meer dan 50 beurzen, verspreid over 30 landen. Beleg op bijvoorbeeld Euronext, Xetra, Nasdaq of NYSE. Nu met gratis realtime koersen op o.a. Euronext.
  • Ook beleggen mogelijk voor een aanvullend pensioen
  • Leer beleggen met de beleggersacademie
  • Let op: Met beleggen kunt u uw inleg verliezen.

Aandelen Unilever kopen

Je denkt aan het aanschaffen van Unilever aandelen? Dan is het goed om te weten waar het bedrijf vandaan komt. De toekomst staat namelijk niet los van het verleden. Voordat we Unilever in meer detail gaan bespreken, hebben we het over een inmiddels wat ouder, maar zeer belangrijk nieuwsbericht over de verandering van de duale bedrijfsstructuur van het bedrijf. Die structuur heeft zo’n 90 jaren bestaan, totdat die vorig jaar overboord werd gegooid.

Opheffing duale structuur

Sinds 29 november van vorig jaar is Unilever officieel geen Nederlands-Brits bedrijf meer, maar volledig Brits. Dat het geen volledig Nederlands bedrijf is geworden, zou te maken kunnen hebben met het feit dat de Nederlandse regering de dividendbelasting niet wilde afschaffen. Van de twee hoofdkantoren, een in Rotterdam en een in Londen, is laatstgenoemde het concernhoofdkantoor geworden. Unilever staat daarom als een Britse onderneming genoteerd op de Amsterdamse aandelenbeurs. Als je Unilever aandelen wilt kopen, dan kan dat zoals altijd op de genoemde beurs. Dan moet je nu echter zoeken naar Unilever PLC in plaats van naar Unilever N.V. Groen Links in Nederland wilde dat Unilever een aanzienlijk bedrag aan de fiscus zou betalen. Maar dat ging niet door, ook vanwege een negatief advies van de Raad van State.

Enige geschiedenis

De toenmalige concurrenten, het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers, fuseerden in 1930 tor Unilever. Het Nederlandse Margarine Unie was, zoals de naam al doet vermoeden, ook al het resultaat van een fusie. Dat gebeurde in 1927. Later werd die naam gewijzigd in Van den Bergh en Jurgens. Bij de Margarine Unie sluiten zich enkele andere Europese margarinefabrikanten aan. Een van de voorlopers van de Margarine Unie, de Stoomboterfabriek genaamd, werd al gevormd in 1870 en was toen de grootste margarinefabrikant ter wereld. In de loop van de jaren is Unilever behoorlijk actief geweest met overnames en het weer afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder veel fabrieken.

Overnamebod op Unilever

In januari 2017 kwam er een overnamebod op Unilever van Kraft Heinz Company (van Warren Buffett’s Berkshire Hathaway) en het Braziliaanse investeringsfonds 3G van 130 miljard euro, wat neerkwam op bijna 47 euro voor elk van de Unilever aandelen. Die overnamesom was het op twee na hoogste bedrag dat wereldwijd ooit voor een bedrijf zou zijn betaald. Kraft Heinz zou met Unilever niet veel kleiner zijn dan de Zwitserse gigant Nestlé. Unilever wees dat bod echter af en Kraft Heinz Company trok dat vervolgens in. Aan de overname had de toenmalige CEO, Paul Polman, zelf 200 miljoen dollar kunnen overhouden. Polman wordt echter na zijn afwijzing gedwongen om eigen Unilever aandelen in te kopen, het dividend te verhogen, reorganisaties versneld door te voeren en wordt de margarinetak van de hand gedaan.

Een kort profiel

Unilever is een multinationale onderneming, die dus het hoofdkantoor in Londen heeft. Het bedrijf is actief op de gebieden persoonlijke verzorging, voedingsmiddelen en schoonmaakartikelen. Unilever verkoopt zijn producten in 190 landen. Het gaat daarbij om massaproductie en dus niet bijvoorbeeld hooggeprijsde parfums. Het bedrijf onderscheidt 14 productgroepen. In circa 50% daarvan is de onderneming mondiaal marktleider. Ruim de helft van de activiteiten vindt plaats in zogenoemde opkomende markten. Elke dag gebruiken 2,5 miljard mensen een product van Unilever. Het bedrijf heeft 155.000 werknemers. Over 2019 was de omzet 52 miljard euro en de operationele winst 6 miljard euro.

Unilever in Nederland

In Nederland werken ongeveer 2500 mensen voor Unilever. Voor hen zijn met name de levensmiddelentak en snacks van grote betekenis. De nog enige fabriek in ons land is Ben & Jerry’s in Hellendoorn, dat consumptie-ijs maakt. Unilever maakt helemaal geen margarine mee, het product waarmee het in Nederland allemaal begon. Met andere woorden, welbekende margarinemerken als Zeeuws Meisje, Bona Becel en Blue Band zijn niet meer van Unilever.

Bestuur

Sinds 1 januari 2019 is de CEO van Unilver de Brit Alan Jope, die al sinds 1985 bij het bedrijf werkt. Hij is de opvolger van Paul Polman, die dat gedurende ongeveer 10 jaren was. De chief financial officer is Graeme Pitkethly, die ook uitvoerend directeur is. Bestuursvoorzitter is Nils Andersen, die ook de voorzitter is van de zogenoemde nominating and corporate governance committee.

Divisies en bijdrage

We noemden al de typen producten die Unilever maakt. Daarom zijn er drie divisies. De hieronder genoemde cijfers zijn van 2019:

  • Beauty & Personal Care: Die divisie had een omzet van € 21,9 miljard. Dat was goed voor 42% van de totale omzet. Aan de winst was de bijdrage 52%.
  • Foods & Refreshment: Voor deze divisies waren de cijfers: een omzet van € 19,3 miljard dat gelijk is aan 37% van de totale omzet. De winstbijdrage was 32%.
  • Home Care: Omzet € 10,8 miljard, gelijk aan 21% van de totale omzet, en een winstbijdrage van 16%.

De divisie Beauty & Personal Care is dus de best presterende. Bij de divisie Foods & Refreshment zijn de winstmarges een zorgenkind.

Omzet, winst, en koers van Unilever aandelen

De afgelopen jaren was de omzet en de winst van Unilever in miljoenen euro, en de aandelenkoers in euro aan het eind van ieder jaar:

  • 2015: 53.272, 5.259, 40,74
  • 2016: 52.713, 5.547, 39,05
  • 2017: 53.715, 6.486, 47,23
  • 2018: 50.982, 9.808, 47,40
  • 2019: 51.980, 6.026, 51,46

De winst is relatief gesproken behoorlijk groot in 2018. Daar hebben we geen verklaring voor kunnen vinden, maar wellicht heeft het te maken met de verkoop van de margarinetak. In 2020 was de maximum en minimum koers van Unilever aandelen € 55,05 op 18 februari resp. € 40,29 op 16 mei. Eindkoers van 2020 was € 49,56. Aan eind van 2020 heeft de koers van Unilever aandelen zich dus redelijk hersteld van de COVID-19 dip in mei.

Enige merken

Unilever bezit meer dan 400 merken. Daarbij zijn merken die wereldwijd worden gebruikt en anderen op een kleinere schaal. Enige bekende merken zijn per divisie:

  • AXE, Dove, Rexona, Andrélon, Prodent en Zwitsal (Beauty & Personal Care)
  • Lipton, Knorr, Calvé, Hellmann’s en Ola (Foods & Refreshment)
  • Omo, Cif, Glorix en Sunil (Home Care)

Sterke merken zijn natuurlijk belangrijk voor de omzet, de marges, en dus de winst en de koers van Unilever aandelen. Unilever promoot de diverse merken en niet zozeer de bedrijfsnaam. Bij Philips is dat bijvoorbeeld anders. Unilever had trouwens nog veel meer merken, maar 800(!) werden er opgeheven.

Concurrentie

Volgens een artikel van maart 2019 op de website van businessinsider.nl is de grootste concurrentie van Unilever het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G). In de top 100 van de meest waardevolle consumentenmerken staat op nummer een het Amerikaanse Coca-Cola. Daarna komt het Amerikaans Pepsi, en het Zwitserse Nescafé als nummer drie. Unilever heeft geen merk in de top 10, terwijl P&G er met Pampers en Ariel wel in staat. Van Unilever zijn de twee hoogst genoteerde merken Dove op de 22e en Knorr op de 30e plek. Nu maakt Unilever geen luiers, maar wel degelijk waspoeder zoals P&G’s Ariel. Beauty & Personal Care is de sterkste divisie van Unilever. In die categorie staat het Franse L’Oreal qua merkbekendheid op de 5e plaats. Zoals als eerder is opgemerkt, promoot Unilever individuele merken en gebruikt de bedrijfsnaam niet als merk. Voor de genoemde top drie en ook L’Oreal geldt dat wel. Naast de reeds genoemde bedrijven kunnen als concurrenten van Unilever worden genoemd Mars Kellogg’s, General Mills, Kraft Heinz Company en Johnson & Johnson.

Wat is de strategie van Unilever aandelen?

Al enkele jaren streeft Unilever een strategie op twee hoofdlijnen na. De Unilever aandelelen hebben hier profijt van. Aan de ene kant wil het bedrijf af van laagrenderende voedingsmerken. Aan de andere kant wil Unilever bedrijven overnemen met merken op het gebied van Beauty & Personal Care en met een hogere winstmarge, zoals het onlangs overgenomen Japanse huidverzorgingsmerk Lenor. Meer overnames op het terrein van Beauty & Personal Care lijken waarschijnlijk. Ook wil Unilever gezien worden als bedrijf dat duurzaamheid belangrijk vindt en maatschappij-georienteerd is. In dat licht kan de overname van De Vegetarische Slager in 2018 worden gezien. Een stap in de richting van vleesvervangers. Het andere Unilevermerk op het gebied van vleesproducten is het welbekende Unox. Het wordt interessant om te zien hoe het verder gaat met de twee laatstgenoemde merken.

Wat zeggen analisten over de aandelen Unilever?

Op de website van Unilever worden enige cijfers getoond, die het bedrijf in de periode van 9 december 2020 tot 4 januari 2021 heeft verzameld over de verwachtingen die afkomstig zijn van diverse financiële analisten:

  • 4e kwartaal 2020: omzet 12.161 miljoen euro, omzetverandering -3,8%, wisselkoers -8,1%, overnames en afstotingen 1%
  • totale jaar 2020: omzet 50.809 miljoen euro, omzetverandering -2,3%, wisselkoers -5,1%, overnames en afstotingen 1,1%
  • 1e half jaar 2021: omzet 25.638 miljoen euro, omzetverandering -0,3%, wisselkoers -5,1%, overname en afstotingen 0,5%
  • totale jaar 2021: omzet 51.317 miljoen euro, omzetverandering 0,9%, wisselkoers -2,7%, overname en afstotingen 0,2%
  • totale jaar 2020: operationele winst 8.832 miljoen euro, operationele marge 17,4%
  • 1e half jaar 2021: operationele winst 4.747 miljoen euro, operationele marge 18,6%
  • totale jaar 2021: operationele winst 9.291 miljoen euro, operationele marge 18,1%

Dus analisten verwachten voor 2021, vergeleken met 2020, een stijgende omzet (bijna +1%) en winst (ruim +5%). Positief nieuws dus voor de koers van aandelen Unilever.

Koop nu jouw Unilever aandelen

Wij verwachten in 2021 een veel grotere stijging van de koers van de Unilever aandelen. Ons advies voor het kopen van aandelen Unilever is natuurlijk maar een advies. Wij vertrouwen erop, maar de keus is aan u voor het kopen van de aandelen van Unilever:

Recent Content